תפריט
כפתור ימני - מכביסט כפתור אמצעי - ניהול מנוי כפתור אמצעי - חנות
כפתור ימני - מכביסט כפתור אמצעי - ניהול מנוי כפתור אמצעי - חנות

בונים לגובה

דני אבדיה הפך בשנה האחרונה להיות אתלט מאסיבי, חזק וגדול עם מגוון יכולות אדיר, אבל איך הכל התחיל? ראיון עם מאמן הכושר רגב פנאן על העבודה הגופנית

16/11/2020  |  מאת: דניאל שחק
ראשי · חדשות · בונים לגובה
רגב פנאן עובד עם שחקנים צעירים רבים, מלווה, מלמד, מחזק ומכשיר. אחד מהם, דני אבדיה שמו, היה רחוק מלהיות האתלט המרשים שצמח להיות בשנה האחרונה. לקראת דראפט ה-NBA, חזרנו למאמן הכושר הראשי של מכבי Playtika תל אביב כדי להבין איך בונים שחקן מבחינה גופנית.
 
דני עבר למכבי בכתה ח'. מבחינת גופנית, מה הפער שיש בגילאים האלה ועל מה צריך לעבוד?
"כשדני הגיע אלינו היינו צריכים לעבוד על כל הקשת של האלמנטים הגופניים - גמישות, שיווי משקל, קואורדינציה, התמצאות במרחב ולבנות אותו מבחינה שרירית. גם לכל ילד רגיל בגיל הזה חשוב מאוד לגעת בכל הדברים האלה וגם לדני, כי הוא היה מפוזר מאוד מבחינה גופנית כשהוא בא אלינו. היינו צריכים ללמד אותו ריצה נכונה ואיך להחזיק את הגוף שלו. הייתה לו יציבה הרבה פחות טובה מעכשיו והשקענו המון בחגורת הכתפיים והאגן שלו, היו לו גם בעיות גב וכל העבודה עזרה לו עם זה. בגדול, כל ילד בגיל הזה צריך לשפר את האלמנטים הבסיסיים האלה לפני בכלל שניגשים לחדר כוח או לדברים הגדולים יותר. אלה הדברים שמרכיבים שחקן צעיר ונותנים לו בסיס טוב לקראת העבודה הרצינית והכבדה יותר".
 
במה דני התאפיין מבחינה גופנית כשהגיע לקבוצה הבוגרת כבר בגיל 16 ואיך מתבטאת הנחיתות לעומת שחקנים בוגרים?
"אחד הדברים שאיפיינו את דני לעומת ילדים בגילו היה הסייז הגדול שלו, השימוש באינטנסיביות ובכוח על המגרש. כשהוא הגיע לקבוצת הבוגרים זה מה שקצת הפריע לו. הוא לא היה במקום בו הוא היום, אלא קצת מאחורה בנושא הפיזי. הוא ממש שיפר את הכוח והאתלטיות שלו. ראינו בעונה האחרונה את ההתקדמות שלו. הייתה לו עונה מוצלחת ומשמעותית. הוא למד כמה שיותר להשתמש בגוף שלו. הוא אוהב את ההרגשה של הגוף, איך שהוא מתפקד על המגרש ומתקדם בחדר הכושר. הפכנו את זה לסוג של מירוץ בשבילו, הוא הפך את זה לסוג של תחרות. הוא לא נתן לאף אחד להיות יותר חזק ממנו על המגרש".



 
מה היו המטרות הגופניות בנוגע לדני ומה הוא היה צריך לעשות לשם כך בעונות האחרונות?
"אחת המטרות המרכזיות שלנו הייתה לשפר את מסת השריר ואת הכוח המתפרץ שלו. משהו מאוד חשוב נוסף זה העבודה על התנועתיות שלו, איך שהוא זז לצדדים וגם לאלכסון ולא רק ישר. זה עדיין משהו שהוא צריך לעבוד עליו. אני חושב ששיפרנו את זה, אבל עוד צריך להמשיך לעבוד על זה. בהחלט לשפר את הכוח והכוח המתפרץ זה אחד הדברים שהכי שמנו לעצמו למטרה".
 
הקפיצה המשמעותית בשנה האחרונה אצל דני חלה במהלך פגרת הקורונה בחודשים מרץ עד מאי, מה השתנה שם?
"הקפיצה המשמעותית אצל דני באמת חלה בפגרת הקורונה. הבנו שהעונה מתעכבת ויש עצירה ולכן זה הכי נכון להתחיל להשקיע באימוני כוח יותר מהרגיל. כי יכולנו ליצור סביבו עבודה סטרילית בה אנחנו מחליטים מתי אימון כוח, שאפשר ללחוץ יותר באימוני כוח כי אין אימוני או משחקי כדורסל. על כל העבודה המאוששת שלו יכולנו לעבוד בשעות האופטימליות מבחינתו מבחינת התאוששות או בניה בלי שהמשחקים, הטיסות או הלו"ז העמוס של הקבוצה יפריעו. הקורונה ממש עזרה לנו בקטע הזה כי יכולנו לבנות משהו לפי הספר מבחינת כוח. באמת שמנו על זה דגש מאוד רציני. בפגרת הקורונה הוא עלה שלושה קילוגרמים וירד 2% שומן כי היינו זמינים לעבוד רק על כוח ולא הפריע לנו שום דבר אחר".
 
בחודשיים האחרונים מאז סיום העונה דני התאמן בארצות הברית וסיפר לי שמעבר לאימוני הכדורסל והעבודה בחדר הכושר, הוא עשה כל יום פילאטיס. למה זה טוב?
"דני בחודשים האחרונים היה בארצות הברית במתחם מפואר שנחשב לאחד המובילים בארה"ב. הוא התאמן שם עם מאמנים אמריקנים ברמה הגבוהה ביותר ובין היתר גם עשה אימוני פילאטיס. אני בעד אימוני פילאטיס כל עוד זה עם מאמן או מאמנת שיודעים מה הם עושים ומבינים את צרכי הכדורסלן. דיברנו על נושא הגמישות וטווחי התנועה של דני, שזה משהו שהוא צריך לשפר, ופילאטיס זה בעצם עבודת כוח שעובדת על השרירים תוך כדי התארכות שלהם. לדני זה משהו חשוב מאוד. גם הריכוז בעבודת מרכז גוף זה משהו חשוב לכדורסלן בכלל ולדני בפרט. הפילאטיס עזר לו המון לעבודה עם הגוף שלו. זה מלמד להתמקד בשרירים הפנימיים, הנשימתיים והמייצבים. זה היה לו מאוד יעיל".



 
אנחנו רואים שחקנים צעירים רבים מגיעים רזים וארוכים ל-NBA והופכים למפלצות שריריות כמו לברון, יאניס ואפילו קובי וג'ורדן. מה התהליך ומדוע שמים על זה דגש בארה"ב?
"אני חושב שזה כבר לא רק ב-NBA, זה משהו שכבר רואים גם ביורוליג ואפילו אצל שחקנים פה בארץ. אני חושב פשוט שהמשחק הפך למאוד אתלטי ואינטנסיבי בלו"ז מטורף של משחקים. אחד התנאים ההכרחיים לעמידה בדרישות האלה זה כוח שרירי שיכול לעמוד בדרישות האלה, לפתח כוח מתפרץ ותנועות שספציפיות למשחק הכדורסל. בלי שעות על גבי שעות בחדר הכושר, אני לא חושב שיש שחקן שיכול לקחת את זה לרמות הגבוהות ביותר. המודעות בשנים האחרונות, בייחוד בארצות הברית ובאירופה, גדלה מאוד".
 
"היום העבודה הגופנית הזאת עם מאמן כושר הפכה לחלק בלתי נפרד מחיים של שחקן. כי שחקן כיום מבין שבלי אימונים מאוששים ולהגיע בכושר טוב למשחקים, הוא שם את עצמו בסיכון לפציעות וגם יגיע ולא יבצע בצורה הטובה ביותר על המגרש. זה מייקאובר שהוא לא כזה חדש. מי שבתחום יודע שבלי כוח ואתלטיות שחקנים כיום הם מאוד מוגבלים".
 
"אנחנו כבר כמה שנים עובדים על הנושא הזה ודני הוא אחת הראיות הכי טובות", מדגיש רגב פנאן. "לבנות שחקנים חזקים, שמנתרים גבוה, שיכולים לדחוף גופים גדולים על המגרש, שיכולים לשחק לאורך קריירה שלמה בלי פציעות רציניות, שומרים על הגוף ומפתחים רוטינות טובות של עבודה בחדר כושר. אין בזה קסמים: חזרות, חזרות ועוד חזרות. עבודה מסודרת והתמדה. אין סודות, פשוט התמדה ועבודה רצינית עם עקרונות שנבנים על ידי אנשי מקצוע טובים".



מכבי פייסבוק מכבי פייסבוק מכבי פייסבוק מכבי אינטסגרם
איתנו

להיות מכביסט

מצטרפים למועדון האוהדים הרשמי ונשארים הכי קרובים שיש. תוכן בלעדי, כל העדכונים לפני כולם, הזמנות לאירועים ומלא הטבות ופעילויות צהובות במיוחד

הצטרפו עכשיו!
איתנו
הטבות מכביסט
הצטרפו למועדון מכביסט
זכר
נקבה

תאריך לידה:
על ידי הרישום הנני מצהיר כי אני מעל גיל 18, מאשר את התקנון וקבלת תוכן פרסומי ועדכונים ממועדון הכדורסל מכבי תל אביב
×